Recensie Paasconcert Jong Talent 1 april 2024
Wie als onbevangen luisteraar het Paasconcert van KunstKring Ruurlo in het Kulturhus bezocht, moet wel van de ene in de andere verbazing zijn gevallen. Hier traden drie jonge musici op, die het in zich hebben om over een paar jaar bij de top te horen. Mij althans verging het zo, luisterend naar het spel van violiste
Katja Naegele (14 jaar), celliste Emma Naegele (18 jaar) en pianist Jorian van Nee (24 jaar). Onwaarschijnlijk dat zij nu al moeilijke composities zo volwassen konden interpreteren! Daar is meer voor nodig dan alleen een vlekkeloze techniek.
Katja en Jorian begonnen met de Vioolsonate nr. 1 van Robert Schumann, die dit driedelige werk componeerde drie jaar voordat hij na een zelfmoordpoging in een psychiatrische instelling moest worden opgenomen. Deel 1 en deel 3 getuigen van deze geestestoestand, terwijl deel 2 onschuld en naïviteit uitstraalt.
Daarna was het de beurt aan Emma en Jorian met de cellosonate nr. 2 van Johannes Brahms, een weerbarstig werk van een vaak niet erg toegankelijke man. In de eerste drie delen overheerst het drama. Pas in het vierde deel is er ruimte voor een lyrischer toon. Een moeilijk te interpreteren compositie, maar de jonge musici slaagden er wonderwel in om de aandacht van het publiek van begin tot eind vast te houden.
Na de pauze liet Jorian horen wat pianospelen is. Hij leidde zijn solobijdrage zelf in. In Jeux d’eau van Maurice Ravel hoorden we de parelende waterdruppels, in El Lago van de Catalaan Federico Mompou het luiden van klokken en bellen. Jorian vertelde dat hij ook graag componeert en liet een knap geschreven transcriptie horen van het overbekende chanson La vie en rose van Edith Piaf. Hij trad hiermee in de voetsporen van onder anderen Louis Armstrong. Ook hierbij viel de virtuositeit van zijn spel weer op.
Het concert werd bekroond met een verpletterende uitvoering van het beroemde pianotrio nr. 1 van Felix Mendelssohn. Het werd een adembenemende luisterervaring. Het individuele spel was onberispelijk, het virtuoze samenspel ook.
Waarom zouden deze jonge musici nog lessen moeten volgen?
Het talrijke publiek was dolenthousiast. De KKR gaat een traditie in het leven roepen om Jonge Talenten een podium te bieden op Tweede Paasdag. U kunt alvast 21 april 2025 in uw agenda noteren!
Willem Boelhouwer