Svenja & Ramon

Svenja & Ramon

Zondag 7 maart 2021 – Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 15.00 uur
Svenja Staats & Raymond van Engelenhoven
met werken van Beethoven, Debussy en de Sarasate
Prijs toegangskaart € 21,50
Jeugd t/m 18 jaar gratis
Verkoop uitsluitend via deze website

Ramon & Svenja foto Jean-Marc Kessely

Virtuositeit…

Op zondagmiddag 7 maart schotelt de Kunstkring Ruurlo je een programma voor dat de musici behoorlijk uitdaagt. Het duo dat optreedt, is dan ook van hoog niveau. Svenja Staats, prijswinnares van diverse concoursen en dit jaar summa cum laude en ‘with highest distinction’ afgestudeerd in Bloomington U.S.A. is in Ruurlo inmiddels al een ‘oude’ bekende van de KunstKring. Met Ramon van Engelenhoven, winnaar van o.a. het Internationaal Steinway Concours en het Prinses Christina Concours. Deze musici en het programma dat zij spelen, zijn zeker aan elkaar gewaagd: de werken werden namelijk allemaal voor of door virtuozen geschreven. Van de Carmen-Fantasie van Pablo de Sarasate, zelf een beroemd vioolvirtuoos, tot en met de Kreutzer-Sonate van Ludwig van Beethoven, door hem opgedragen aan Rodolphe Kreutzer, tijdgenoot en autoriteit op de viool.

De twee werken van Beethoven, die op het programma staan, hebben orkestrale allure.
Het duo speelt eerst Beethovens prachtig lyrische Romance nr. 1 in G groot, dat oorspronkelijk werd geschreven voor viool en orkest. Er is weinig bekend over het ontstaan van dit stuk. Het zou kunnen dat het ooit bedoeld was voor een tweede vioolconcert, dat er nooit is gekomen.
De Kreutzer-Sonate kreeg niet voor niets van Beethoven zelf de ondertitel: ‘quasi come d’un concerto’. De lengte en intensiteit zouden voor een concert voor piano en viool niet misstaan.
Verder staat ook Debussy’s enige vioolsonate op het programma. Het was zijn laatste voltooide werk, dat van typisch dromerige Franse Debussy-klanken onverwacht omslaat naar pure passie.
De Carmen-Fantasie van Pablo de Sarasate is gebaseerd op Bizet’s opera Carmen. De Sarasate speelde wel vaker fantasieën van populaire opera’s. De Carmen-Fantasie is ook vandaag de dag nog extreem populair. De Sarasate werd geroemd om zijn technische vaardigheden op de viool en schreef meerdere werken voor viool en piano die boordevol passievolle Spaanse invloeden zitten en vooral voor de violist uitdagend zijn. In zijn Carmen-Fantasie gaat de violist als een acrobaat zonder veiligheidsnet op zoek naar de grenzen van wat mogelijk is, met adembenemend violistisch vuurwerk als resultaat.

zie ook www.svenjastaats.com en www.ramonvanengelenhoven.nl

foto Jean-Marc Kessely