Zaterdag 17 juli 2021 – Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 20.00 uur
met “Caledonia Calling”
Toegangskaart € 21,50
Lees hieronder de recensie van dit spetterende optreden

Recensie optreden Keltische band Ogham op zaterdag 17 juli 2021 in het Kulturhus Ruurlo
door Barbara Bodegom

Voor de vele fans van de Keltische band Ogham werd het geduld eindelijk beloond. Nadat het optreden tot twee keer toe was uitgesteld, ging het op 17 juli eindelijk door. Nog wel met in achtneming van de anderhalve meter maatregel, maar toch was de zaal heel gezellig. De fans die vanuit Tilburg en Rotterdam en vanuit vele andere plaatsen naar Ruurlo waren afgereisd kwamen ruimschoots aan hun trekken. Ook de musici zelf hadden er veel zin in. Hun laatste optreden was negen maanden ervoor in september geweest. Toen hadden ze ook op één na corona opgelopen. Voor de vierde keer trad Ogham op in Ruurlo. De laatste keer was in 2011 in de grote zaal. De keren ervoor traden zij op tijdens het KasteelTuinConcert. Nu spatte het plezier er weer vanaf bij het spelen van hun programma ‘Caledonia Calling’. Voor diegenen die de band al eerder hadden zien optreden was het een feest van herkenning. Het podium stond afgeladen vol met instrumenten die ook alle werden bespeeld. Doedelzak, fluiten, gitaren, harp, accordeon, viool, enz. Daarnaast werd er veel in wisselende samenstellingen gezongen, waarbij in elk geval altijd Dagny van Loo met haar zuivere stem de zangers aanvoerde.

De Nestor van Ogham, Ber Vekemans, gaf achtergrond informatie over de nummers, speelde op zijn gitaar en fluit, zong en hield de stemming er goed in. Het programma was weer heel gevarieerd. Meeslepende liefdesliederen werden afgewisseld met snelle nummers. Zoals vanouds sprong Hilde van Rijsewijk heen en weer terwijl zij het tempo bijhield op haar viool. Het is altijd weer verbazend hoe zij dat volhoudt. Het repertoire van Ogham boeide tot de laatste minuut. Het publiek klapte zo hard dat het twee toegiften verdiende! Het was een avond om nooit te vergeten.

Voor de vierde keer treedt de Schotse groep Ogham op in Ruurlo
Twee keer heeft de groep bij het Kasteeltuinfestival de sterren van de hemel gespeeld. In 2011 viel ons de eer te beurt de sensationele groep in het Kulturhus te mogen ontvangen. De KunstKring Ruurlo weet het heel zeker: veel mensen zullen heel blij zijn met de terugkeer van deze Keltische folkband in Ruurlo.
Want weer zullen de zes muzikanten laten zien dat zij buitengewoon bedreven zijn op de grote hoeveelheid instrumenten die zij meebrengen. Zo bespeelt Ber Vekemans, de nestor van de groep, tenminste vier fluiten en begeleidt hij zichzelf op de gitaar. Ber Vekemans krijgt de handen van het publiek op elkaar en de voeten van de vloer. Al vanaf het begin van de groep, 30 jaar geleden, is Ber lid van Ogham en nog steeds is hij even enthousiast. Dat enthousiasme slaat vanzelf over op het publiek, dat bij vorige optredens luidkeels mee zong. Dagny van Loo krijgt het publiek wel weer muisstil met een lied dat zij, met haar prachtige, zuivere stem ten gehore brengt. Een lied, dat eens temeer ontroert door haar spel op de harp. Heel ingetogen vallen daarbij ook Noutd Janssen en Albert Bull, de beide gitaristen, in. De stem van Dagny, van zichzelf al heel mooi, klinkt harmonieus samen met die van violiste Hilde van Rijsewijk. Veel liederen worden door alle musici meegezongen, behalve door drummer Thijs de Groof.

Het programma van Ogham is heel gevarieerd. Meeslepende liefdesliederen worden afgewisseld met snelle en steeds sneller gespeelde nummers. Je zult je verbazen hoe Hilde van Rijsewijk op haar viool het tempo bijhoudt en alle kanten op springt, terwijl alles toch op zijn plaats blijft . Het repertoire van Ogham boeit tot de laatste minuut. Zo’n 15 instrumenten staan op het podium. Wat een energie en wat een talent! Het plezier van de band bij het spelen van hun nieuwe programma “Caledonia Calling” spat er vanaf! Het wordt een avond om nooit te vergeten! Om alvast in de stemming te komen kun je de film via onderstaande you tube link bekijken.

Meer over Ogham…

Met:
Hilde van Rijsewijk, fiddle en vocals