Arosa Trio

Arosa Trio

Zondag 20 maart 2022
Nino Gvetadze (piano), Frederieke Saeijs (viool)  en Maja Bogdanović (cello)
Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 15.00 uur
Toegangskaart € 23
Jeugd t/m 18 jaar gratis

Trio Gvetadze-Saeijs-Bogdanovic foto Sarah Wijzenbeek

Supertrio speelt Schubert, Tsjaikovski en Piazzolla

Op 20 maart heeft de Kunstkring Ruurlo drie topmusici in huis: de Georgische pianiste Nino Gvetadze, violiste Frederieke Saeijs en de Servische celliste Maja Bogdanović, samen vormen zij Trio Arosa.
Zij spelen dan een nachtelijk, melancholiek stuk van Franz Schubert en Tsjaikovski’s en Piazzolla’s impressie van de jaargetijden. Sinds mensenheugenis zijn wij mensen gefascineerd door het effect van de zon op ons dagelijks leven. De cycli van dag en nacht en de seizoenen kunnen ons nog altijd verwonderen, ook al weten we inmiddels hoe het werkt. Kunstenaars hebben zich daardoor in de afgelopen eeuwen vaak laten inspireren.

Franz Schubert schreef zijn kleine juweeltje, het Notturno in Es groot, op het laatst van zijn leven. Waarschijnlijk was het ooit bedoeld als onderdeel van een compleet pianotrio. Op een melancholiek en dromerig thema wordt op allerlei manieren gevarieerd – soms ook stevig en helemaal niet zo nachtelijk…een indringende droom?

Daarna krijgen we een spannend idee van het Trio Arosa voorgeschoteld: een tot één werk gecombineerd stuk van twee totaal verschillende componisten. Gebundeld onder de naam De Seizoenen schreef Tsjaikovski twaalf korte pianostukken, één voor elk van de maanden van het jaar. De stukken zijn heel beeldend en gaan bijvoorbeeld over het haart een selectie van vier uit Tsjaikovski’s cyclus gespeeld in een bewerking voor pianotrio, heel verrassend alternerend met Lente, Zomer, Herfst en Winter van de beroemde tangomeester Astor Piazzolla.

Meer informatie over het programma…

Frederieke Saeijs – foto Sarah Wijzenbeek

 

Nino Gvetadze – foto Allard Willemse

 

Maja Bogdanovic

 

 

 

 

PROGRAMMA

Schubert Notturno in Es gr.t. D897

Tsjaikovski selectie uit De Seizoenen op.37 (arr. A. Goedicke)
& Piazzolla Four Seasons:
 
Tsjaikovski – Februari: Karnaval

Piazzolla – Lente

Tsjaikovski – Juni: Barcarolle

Piazzolla – Zomer

Tsjaikovski – October: Herfstlied

Piazzolla – Herfst

Tsjaikovski – December: Kerstmis

Piazzolla – Winter

 

 

 

Meer informatie over het programma

 

De componist die ondanks de experimenteerdrift van zijn tijd toch zijn leven lang de traditie trouw bleef en daar tijdens zijn leven nogal eens om werd verguisd, is Serge Rachmaninoff. Van hem komt het pièce de résistance van het programma: zijn gloedvolle cellosonate, doordrenkt van de Russische ziel.
Ook Fritz Kreisler, beroemder als vioolvirtuoos dan als componist, hield het bij de traditie.
Frank Bridge daarentegen was zélf niet tevreden meer over zijn traditionelere stukken, maar moest accepteren dat zijn vroegste ‘Edwardiaanse’ werken het populairst zijn gebleven. Daaronder ook de Vier stukken voor cello en piano, nog in een vrij traditionele romantische stijl geschreven.

Nadia Boulanger is al wat avontuurlijker en experimenteert met tonaliteit. Deze componiste was een gezocht docente aan het Parijse conservatorium, en drukte een enorm stempel op de muziekwereld. Onder haar leerlingen waren namelijk Leonard Bernstein, Astor Piazzolla, Aaron Copland, Michel Legrand, Darius Milhaud, Quincy Jones, Burt Bacharach, Daniel Barenboim en Philip Glass.

Het meest gewaagde stuk op dit programma is dat van Claude Debussy. Het is een van zijn laatste werken en behoort tot de hoogtepunten uit het cellorepertoire. Debussy is op de toppen van zijn kunnen in dit werk en al experimenterend met oosters aandoende toonreeksen en dromerige gekleurde accoorden, neemt hij ons mee op en wandeling door een geheimzinnig, impressionistisch bos.