Eric Vloeimans & Juan Pablo Dobal met programma Viento Zonda
Prijs toegangskaart € 24,50
Lees de recensie van het middag- en avondoptreden hieronder

Recensie optreden Eric Vloeimans en Juan Pablo Dobal op zaterdag 26 juni 2021
in het Kulturhus Ruurlo

door Barbara Bodegom

Met: “Hallo Ruurlo” viel trompettist Eric Vloeimans met de deur in huis en meteen vanaf het begin nam hij het publiek al voor zich in. Op zijn vraag wie er uit Ruurlo kwam, gingen niet veel handen omhoog. Hijzelf was voor het eerst in Ruurlo. Het merendeel van het publiek had er een reis voor over om een concert van de twee beroemde musici te kunnen meemaken. Juan had al eerder een concert gegeven met Carel Kraayenhof in de Dorpskerk. Hoewel hij overal optreedt was hem dat concert nog goed bijgebleven. Eric vertelde hoe hij tijdens de lockdown zijn tijd had besteed aan het schrijven van nieuw werk. Heerlijk had hij het gevonden om zonder druk zomaar rustig te kunnen werken. Innermissions noemde hij zijn composities die als titel nummer 1 tot en met 14 kregen.
Nummer 13 speelt hij in Ruurlo voor het eerst. Een vrolijk en harmonieus werk. Daarna volgt de compositie ‘Noël’, gestoeld op de film ‘Majesteit’. Deze werd mooi en goed uitgevoerd. Na een werk van Juan ‘Door de takken heen’ vroeg Eric wie een instrument bespeelde en wie een trompet. Nogal wat mensen staken hun hand op en er ontstond een levendige uitwisseling van informatie. Het volgende nummer was vrolijk en volgens Eric niet dansbaar. Het was in 5/8 maat, de maat die vooral in de Balkan wordt toegepast. Juan Pablo, met zijn grappige accent, introduceerde het werk ‘Latinage’ dat vlug, vrolijk, jazzy en hartstochtelijk werd uitgevoerd. Het publiek, aangestoken door hun spel, gaf met gefluit en bravogeroep uiting aan hun enthousiasme.

Eric vertelde hoe hij na twintig jaar in een mooi huis in Rotterdam te hebben gewoond, was verhuisd naar Doesburg. Hij heeft het er naar zijn zin, maar heeft toch een mooie ode aan het huis geschreven, waarin weemoed en dankbaarheid doorklinken. De sfeer wordt steeds informeler en het publiek losser. Innermission nummer 17 laat prachtig, maar daverend pianospel horen en nadrukkelijk trompetgeschal. Lachend legde Eric nog uit hoe hij te werk gaat: hij bedenkt de akkoorden, de maat en de melodie en Juan doet waar hij zin in heeft. En zo improviseren ze er lekker op los. Eric speelt alleen maar met musici met wie dat mogelijk is. Bij het nummer van de hand van Juan: ‘Temperley’,een treinstation bij Buenos Aires, waar hij vlakbij woonde, fluit de pianist vrolijk mee. “Ik kom uit een familie die fluit”, vertelt hij. Het is een vlot, vrolijk nummer.
Na een lang aanhoudend applaus gaf het duo nog een heel mooie toegift. Knap, want hoewel de musici er zelf ook heel erg van genoten om op te treden was het hard werken voor hen.

En dan moest het avondconcert nog komen.
Dat startte met een misverstand. Dat zat zo: de musici waren naar de chinees gegaan en niemand had hen zien terugkomen. Terwijl het publiek en vooral de organisatoren met spanning zaten te wachten waren ze ongezien naar boven naar het atelier gegaan. Tijdens mijn welkomstwoord bleken ze ineens, tot grote opluchting, toch voor de deur te staan. De avond kon beginnen en verliep in grote lijnen als de middag. Het programma duurde iets minder lang, was weer heel mooi, gezellig en sfeervol, maar eindigde in stijl met een misverstand. Toen het duo gedecideerd de zaal uitliep dacht het publiek dat het concert voorbij was. Eric vertelde mij later dat hij best een toegift had willen geven, maar dan had het publiek het door harder en langer te klappen wel moeten ‘verdienen’.

Zie ook het fotoalbum van dit optreden!

foto Merlijn Doomernik

Vento Zonda

Dit theaterseizoen betreden twee ras musici het podium tijdens hun succesvolle tournee Viento Zonda: Erik Vloeimans en Juan Pablo Dobal. De KunstKring is er bijzonder trots op dat het is gelukt om hen ook in Ruurlo te laten optreden. Eric en Juan Pablo voeren je mee op de wind die in Argentinië de zwoele vooravond inluidt: de Viento Zonda. ‘Viento Zonda’ is een viering van de lyriek, vol mooie, meteen aansprekende romantische ballades, liederen zonder woorden, die allemaal heel mooi worden gespeeld.” (Parool).
Alles wat Vloeimans aanraakt lijkt in muzikaal goud te veranderen, of het nu een project met filmmuziek, een barokorkest, wereldmuziek of fusion is. Zijn nieuwste loot aan de stam is een artistieke samenwerking met de Argentijnse pianist Juan Pablo Dobal, een toetsentovenaar zonder weerga.” (Jazzenzo.nl).

Trompettist en componist Eric Vloeimans is als een van de weinige jazzmusici een echte publiekslieveling. Dat komt niet alleen door zijn uitzonderlijke muzikaliteit, maar ook door zijn innemende (podium)persoonlijkheid. Vloeimans verweeft zeer verschillende muziekgenres en heeft dan ook uiteenlopende bewonderaars. De Argentijn Juan Pablo Dobal werkte met vele grote namen in de klassieke muziek, maar is vooral bekend als vaste pianist van het Carel Kraayenhof Tango Ensemble.

Meer over Vloeimans en Dobal….

foto Merlijn Doomernik

foto Anne van Zantwijk

foto Merlijn Doomernik

foto Merlijn Doomernik

Trompettist Eric Vloeimans is bij velen bekend als jazz trompettist en vooral bij bezoekers van het North Sea Jazz Festival. Hij is dan ook opgenomen in de lijst van Jazz Helden, hoewel hij dat zelf veel breder ziet. “Laat dat jazz er vanaf, noem mij maar trompettist”, aldus Vloeimans. En terecht, want hij speelt zowel jazz-, pop- en wereldmuziek als kamermuziek, met big bands en met klassieke orkesten. Voor zijn werk heeft hij vele prijzen in ontvangst mogen nemen, waaronder vijf Edisons, de Boy Edgar Prijs, de Bird Award, de Elly Ameling Prijs, de Gouden Notenkraker. Tot zijn fans behoren Koning Willem-Alexander, Armin van Buuren, Matthijs van Nieuwkerk en naar verwachting ook een aantal inwoners van Ruurlo en leden van de Kunstkring. Niet alleen door zijn uitzonderlijke muzikaliteit, maar ook door zijn innemende podiumpersoonlijkheid.

De Argentijnse pianist en componist Juan Pablo Dobal begon op zijn vijfde met piano spelen op gehoor en op zijn negende startte hij aan zijn piano-opleiding. Ook hij heeft zijn sporen verdiend in de jazz, maar is tevens actief op het gebied van populaire en geïmproviseerde muziek, Folklore, Tango en Latijns-Amerikaans. In 1989, op zijn vijfentwintigste, kwam hij naar Amsterdam om in het toenmalige kwartet Viento del Sur de toetsen te bedienen. Sindsdien heeft hij met vele grote namen in de klassieke- en wereldmuziek samen gewerkt. Onder wie Carel Kraayenhof. In deze tournee brengt Juan de warme wind uit het zuiden mee, die in Argentinië de zwoele vooravond inluidt.

Kortom, een voorstelling die het warmbloedige Argentijnse geluid van Dobal combineert met Vloeimans’ unieke melodische en karakteristieke improvisatiestijl, die samenvloeien tot één warm muzikaal bad.