Trio Patey

Trio Patey

Zaterdag 10 oktober 2020 – Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 20.00 uur
Olivier Patey, Joris v.d. Berg en Martijn Willers
spelen muziek van Beethoven en Brahms
Prijs toegangskaart € 19,50
Jeugd t/m 18 jaar gratis
Verkoop uitsluitend via deze website
Concert is uitverkocht

vlnr.: Martijn Willers, Joris v.d. Berg en Olivier Patey
Alle foto’s Milagro Elstak

Bij sommige concerten krijgt de één een brok in zijn keel, de ander kippenvel, bij weer een ander lopen de tranen over de wangen. Hoe dan ook zal het concert op 10 oktober het publiek diep raken.

Mozart, Beethoven en Brahms waren alle drie verliefd op de klarinet en componeerden geweldige kamermuziek voor dit instrument. De drie musici Olivier Patey (klarinet) Joris van den Berg (cello) en Martijn Willers (piano) hebben hun hart verpand aan de kamermuziek. In 2019 maakten zij dan ook het plan om samen een paar van de mooiste werken voor klarinet, cello en piano ten gehore te brengen met als resultaat een tournee in seizoen 20/21. Zij kenden elkaar al via o.a. het Koninklijk Concertgebouworkest. Olivier Patey en Joris van den Berg maken deel uit van dit orkest. Martijn Willers speelt regelmatig kamermuziek met leden van het orkest, zoals recent in Parijs, Luxemburg en Wenen, en in educatieve projecten als “Carnaval des Animaux”.

 

Samenstelling:
Olivier Patey, klarinet
Joris van den Berg, cello
Marijn Willers, piano

 
Zie het Programma en lees meer…

 

 

 

Programma

 

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Trio voor piano, klarinet en cello in Bes, op. 11 ’Gassenhauer’ (1797)

Allegro con brio
Adagio
Tema con variazioni: Allegretto

Johannes Brahms (1833-1887)
Klarinetsonate nr. 1 in f, op. 120 nr. 1 (1894)                                                  

Allegro appassionato
Andante un poco adagio
Allegretto grazioso
Vivace
  

Pauze                                                                                                                         

 
Ludwig van Beethoven
Cellosonate nr. 4 in C, op. 102  nr. 1 (1815)

Andante
Allegro vivace
Adagio
Allegro vivace

Johannes Brahms
Klarinettrio in a, op. 114 (1891)

Allegro
Adagio
Andantino grazioso – Trio
Allegro

 
 
Meer informatie

 

De musici over het programma

Klarinet, cello en piano is een combinatie, die je in de klassieke muziekliteratuur niet zo vaak tegenkomt. Voor ons, vanwege de prachtige variëteit aan klankkleuren, was het dé aanleiding om ons trio op te richten. Daarmee zijn we in goed gezelschap. Want al betekent de ongebruikelijke combinatie dat er niet echt een traditie is ontstaan om voor piano, klarinet en cello te componeren (en het repertoire ervoor daarom best klein is), gelukkig voor ons schreven wel twee componisten uit de Top10 aller tijden – Beethoven en Brahms – een stuk voor deze samenstelling. En die werken zijn ook nog allebei van topniveau.
Hoe dat zo kwam? Beide componisten waren super onder de indruk van de klarinet.
 
Beethoven was nog jong toen hij zijn ‘Gassenhauertrio’ opus 11 schreef: hij was 27 jaar. In de laatste jaren van de achttiende eeuw werd de klarinet – uitgevonden rond 1700 – steeds populairder door het toevoegen van alsmaar meer kleppen. Dat ging van 2 naar 5 naar 8 en rond 1795 naar 13 kleppen. Daardoor werd het steeds makkelijker om in allerlei toonsoorten te spelen en konden klarinettisten ook virtuoos van leer trekken. Beethovens stuk begint lekker energiek, met daarna een prachtig lyrisch langzaam en een geestig laatste deel. In dat laatste varieert Beethoven op een aria uit een in die tijd heel populaire operette en daaraan dankt de compositie de bijnaam ‘Gassenhauer’. Tegenwoordig noemen we zoiets een ‘tophit’, in Beethovens tijd was een Gassenhauer een liedje, dat je in de straten (die Gassen) van Wenen kon horen fluiten door de bakkersjongens.
 
Brahms componeerde juist voor de klarinet aan het einde van zijn carrière. Toen hij zich in 1891 aan het schrijven van zijn klarinettrio zette, had hij het jaar ervoor eigenlijk besloten te stoppen met componeren. Inmiddels was hij 58 jaar, wereldberoemd en niet meer om geld verlegen. Had hij alles gedaan wat hij wilde. Maar toen hoorde hij klarinettist Richard Mühlfeld spelen. Dat inspireerde hem zó, dat hij de ganzenveer weer oppakte en achter elkaar vier meesterwerken schreef voor de klarinet. Het trio opus 114, dat hier wordt gespeeld, was het eerste in de rij. Daarna volgden het klarinetkwintet en zijn twee klarinetsonates. Van die laatste twee stukken spelen wij er in dit programma ook één, namelijk de eerste.

Want áls je dan met deze combinatie van instrumenten eenmaal op het podium zit, dan is het haast onweerstaanbaar om ook één van Beethovens vijf cellosonates en één van de twee klarinetsonates van Brahms te spelen. Dat is namelijk al net zo’n geniale muziek als hun trio’s. En daarnaast is het gewoon leuk om te laten horen wat Beethoven en Brahms met de trio-instrumenten doen, zodra ze alleen overblijven met de piano.
Als we dan tot slot nog weten dat Brahms Beethoven enorm vereerde en heel erg door hem is beïnvloed, dan is dit voor ons, klarinettist, cellist en pianist, het ideale programma geworden. Vier stuk voor stuk geniale stukken van twee van onze lievelingscomponisten, waarvan de één door de ander is geïnspireerd. We kunnen haast niet wachten de bladmuziek op onze lessenaars te zetten en ze u te laten horen.

Over de musici

Joris van den Berg en Martijn Willers
vormen al sinds 2006 een duo. In mei 2014 wonnen zij de Dutch Classical Talent Award, na een uitgebreide tournee langs de belangrijkste concertzalen in Nederland. Direct daarna, in juni 2014 maakte het duo een tournee van twee weken door China, met negen concerten in vooraanstaande concertzalen in o.a. Peking, Shanghai en Xiamen. In maart 2020 staat voor hen een tweede concertreis naar China gepland. Al eerder had het duo in augustus 2008 een derde prijs in de wacht gesleept bij het Internationale Johannes Brahms Kamermuziek Concours in Pörtschach, Oostenrijk. In 2010 maakten ze een succesvolle tournee door de VS. De debuut-cd van de twee musici, ‘Dialogo’, met werken van Prokofiev, Lutoslawski en Britten, werd in 2013 zeer lovend ontvangen.

Joris van den Berg
studeerde o.a. in Amsterdam bij Quirine Viersen, in Keulen bij Frans Helmerson en in Manchester bij Ralph Kirshbaum en Gary Hoffman, waar hij vervolgens met onderscheiding en een gouden medaille afstudeerde. Hij debuteerde in 2006 in het Amsterdamse Concertgebouw na het winnen van de eerste prijs op het eerste Nationaal Cello Concours.
Naast zijn samenwerking met Martijn Willers speelt Joris van den Berg in diverse binnenlandse en buitenlandse ensembles, met musici als Daniel Hope, Philippe Graffin and Gary Hoffman. Als solist trad hij op met o.a. het Residentie Orkest, Manchester Camerata, de Filharmonie van Vlaanderen, Amsterdam Sinfoniëtta en Camerata Amsterdam. Behalve in de Grote en de Kleine Zaal van het Concertgebouw was hij te beluisteren in zalen als de Grote Concertzaal van het Moskous Conservatorium en de Wigmore Hall, London. Zijn Giovanni Grancino cello (1703) en Tourte “L’ainé” strijkstok zijn hem ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Martijn Willers
Zijn liefde voor de kamermuziek bracht Martijn Willers naast Joris van den Berg ook in de praktijk met allerlei andere musici van naam en faam uit binnen- en buitenland, onder wie altvioliste Nobuko Imai, Charles Neidich (klarinet), Maria Milstein (viool), Olivier Patey (soloklarinettist van het Concertgebouworkest) en Olivier Thierry (contrabassist in het Concertgebouworkest). Met Thierry maakte hij een cd die in januari 2020 uitkomt.
In 2019 richtte Martijn Willers samen met violist Bas Treub en celliste Anastasia Feruleva een pianotrio op. Hij is verder als correpetitor en docent verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Jarenlang speelde hij met veel plezier met studenten en docenten tijdens de Internationale Masterclass in Apeldoorn. Sinds 2018 is hij een graag geziene gast op het Peter de Grote Festival in Groningen. Daarnaast is lesgeven een grote passie van Martijn. Behalve winnaar van de Dutch Classical Talent Award in 2014 is de pianist ook prijswinnaar van het Vriendenkrans Concours 2006, en kreeg hij in de finale van dat concours de SNS Reaal Fonds Masterclass Prijs toegekend.

Olivier Patey
raakte al op jonge leeftijd in de ban van de klarinet. Nog tijdens zijn studie aan het Conservatoire National Supérieur de Musique in Parijs, die hij met onderscheiding afsloot, won hij een aantal van de belangrijkste internationale concoursen, waaronder het ARD Concours in München in 2003 en het Carl Nielsen Concours in Odense in 2005. Sindsdien maakte hij carrière als solist en trad hij op met orkesten als het Praags Philharmonisch Orkest, het Symfonieorkest des Bayerischen Rundfunks in München, het Mahler Chamber Orchestra en in ons land met Amsterdam Sinfonietta.
Tegelijkertijd is Olivier Patey sinds 2013 soloklarinettist van het Koninklijk Concertgebouworkest, nadat hij deze functie al bekleedde bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Mahler Chamber Orchestra. Hij is bovendien een gedreven kamermusicus, in welke hoedanigheid hij o.a. optrad op het Marlboro Festival (USA), in de Wigmore Hall, Londen, in Carnegie Hall, New York, de Philharmonie in Berlijn en het Concertgebouw in Amsterdam, met collega’s als Janine Jansen, Lisa Batiashvili, Mitsuko Uchida, Éric le Sage en de Ebène en Modigliani strijkkwartetten. De laatste jaren is hij veel te vinden op het Arties Festival in India, en met zijn vrienden Romain Descharmes (piano) en Gauthier Hermann (cellist en oprichter van het Arties Festival) runt hij het cd-label Arties Records, dat wordt gedistribueerd door Harmonia Mundi. Op dat label zijn ook zijn meest recente opnamen te beluisteren.