Tobias Borsboom, piano

Tobias Borsboom, piano

Tobias Borsboom, piano, speelt werken van Mozart, Chopin, Schubert e.a.
Nieuwe datum: Zaterdag 19 juni 2021
Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 20.00 uur
Prijs toegangskaart € 21,50
Jeugd t/m 18 jaar gratis
Verkoop via deze website gesloten
Lees hieronder de recensie van het prachtige optreden

Recensie optreden Tobias Borsboom op zaterdag 19 juni in het Kulturhus Ruurlo
door Irene Witmer

Rubato als toverstaf
Het allereerste concert van KunstKring Ruurlo na maanden van Corona-stilte werd gegeven door een pianist die kan toveren. Op zaterdagavond 19 juni trad Tobias Borsboom aan, winnaar van de Dutch Classical Talent Award in 2015 met een programma waarin de fantasie een grote rol speelde. Voor de pauze kwamen de Oostenrijkse componisten Mozart en Schubert aan bod, na de pauze verschoof de focus naar Frankrijk met Chopin, Debussy en Dukas. Trait-d’union vormde de bewerking van Schuberts lied ‘Gretchen am Spinnrade’ door de in Parijs woonachtige Hongaarse pianovirtuoos Franz Liszt.
 
De vleugel die de KunstKring ter beschikking staat is zeker niet de makkelijkste, maar Borsboom wist telkens een andere, bijpassende klank uit de piano te halen. In de Fantasie KV 457 klonk de vleugel wel haast als een hammerklavier, bij Chopin werd het een romige, ronde, romantische klank en bij de selectie uit Debussy’s Préludes vormden zich onder zijn handen sprookjesachtige kleuren, soms geheimzinnig of frêle, dan weer sprankelend of groots.
Daarnaast speelt Borsboom heel fraai met het tempo. Bij de Oostenrijkers deed hij dat in Mozarts Fantasie met mooi getimede agogische accenten, ondersteund door een raak spel met de dynamiek. In ‘Gretchen am Spinnrade’ wordt het draaien van het spinnenwiel, aangedreven door de voet van de ongelukkige Gretchen, levendig opgeroepen door een repeterend motief van zestienden. Kunst is het om de zwieper die het wiel krijgt door de trap van de spinster, en het daarna iets vertragend uitrollen van het wiel tot de volgende trap, met subtiele versnellingen en vertragingen uit te beelden – en daarin slaagde Borsboom geheel.
Bij de Franse componisten was het rubato, waarin hij de tijd versnelde of rekte of en soms zelfs even leek stil te zetten, de toverstaf waarmee de verhalen van de stukken tevoorschijn werden getoverd: het liefdesverhaal van Chopin, de doorschijnende zeilen (of sluiers?) in Voiles van Debussy, Vuurwerk en de uit het water oprijzende kathedraal. Die laatste had contrastrijker en op het hoogtepunt majestueuzer mogen zijn. Misschien waren de beperkingen van de vleugel daar toch een belemmering? Borsboom pakte echter met het laatste stuk, van de minder bekende componist Paul Dukas, wél helemaal uit: het verhaal van de tovenaarsleerling die bij afwezigheid van de tovenaar met desastreuze gevolgen zijn nog wat gebrekkige kennis op een bezemsteel loslaat, werd overrompelend en virtoos uit de piano getoverd.
Het warme applaus uit de volle zaal werd beloond met een van Debussy’s beroemdste pianowerken: ‘Clair de lune’. Blij keerde het publiek in het maanlicht van deze warme zomeravond huiswaarts na het eerste concert sinds de lockdown.

Zie ook het fotoalbum van dit optreden.



 

foto Ronald Knapp

Tobias Borsboom, piano, speelt werken van Mozart, Chopin, Schubert e.a. op zaterdag 19 juni
 
Tobias Borsboom onderscheidt zich als een van Nederlands bekendste jonge pianisten met zijn fijnzinnige pianistische kwaliteiten en poëtische, kleurrijke interpretaties. Als winnaar van de Dutch Classical Talent Award speelt hij sinds 2015 in de concertzalen van Nederland. Zijn solorecitals geven blijk van zijn belangstelling voor hedendaagse muziek en zijn debuutalbum Wanderer (Label 7 Mountain Records, 2017) is met veel lof in de pers en media onthaald.
Tobias toont zich een veelzijdig en creatief musicus, die ook op het gebied van kamermuziek zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Hij gaat graag de samenwerking aan met andere theater- en kunstvormen. Tobias Borsboom is oprichter en leider van theatergroep De Schubertianen waarin de spelers in de huid kruipen van de artistieke vrienden van Schubert. In de voorstelling De Housewarming 1826 houden zij een feest ter ere van hun grote vriend.

Zie ook www.tobiasborsboom.com

Zie het Programma en lees meer…

foto Marco Borggreve

foto Jasper Grijpink

 

 

 

Programma

 

W.A. Mozart (1756-1791)
Fantasie in c klein, KV 457

F. Schubert (1797-1828)
6 Moments musicaux, D780

Schubert/Liszt
Gretchen am Spinnrade                                                
 
<< Pauze >>
 
F. Chopin (1810-1849)
Balade nr. 3 in As, op. 47

C. Debussy (1862-1918)
Selectie uit Préludes:
Voiles
Les collines d’Anacapri
La cathédrale engloutie
Feux d’artifice

Selectie uit Estampes:
Pagodes
La soirée dans Grenade

P. Dukas (1865-1935)
L’Apprenti Sorcier

 
 
Meer informatie
 

De achterliggende jaren was Tobias prijswinnaar op concoursen als het YPF Piano Competition, het Concertgebouw Entree Kamermuziek Concours en het Prinses Christina Concours en meer. Hij voltooide in 2013 zijn master-opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn. Daarvoor studeerde hij aan de Jong talent afdeling van het Utrechts Conservatorium bij Paolo Giacometti. Hij volgde masterclasses bij internationaal gerenommeerde musici als Maria João Pires, Klaus Hellwig, Georg Friedrich Schenck, Geoffrey Douglas Madge en Jan Boguslaw Strobel.