met werken van Rachmaninoff, Skriabin, Bridge en Kreisler
Toegangskaart € 21,50
Lees hieronder de recensie van dit optreden

Recensie: Optreden Timora & Ketevan op zondag 3 oktober 2021
door Barbara Bodegom

SMACHTEND RUBATO IN RUURLO

Het Rusland van rond de Jahrhundertwende voerde de boventoon in het concert, dat twee heel muzikale musiciennes afgelopen zondag naar Ruurlo voerde. Beiden zijn uit verre oorden permanent in ons land neergestreken. Celliste Timora Rosler en pianiste Ketevan Sharumashvili schotelden het publiek de melancholieke klanken van Rachmaninoff en Skrjabin voor, gelardeerd met een nog in klassiek idioom geschreven werkje van Frank Bridge, -dat meer gemaakt leek voor de Kinderstube dan voor een volwassen publiek-, en een van de heerlijke, verleidelijke stukken van Kreisler: Liebesleid, oorspronkelijk voor viool en piano geschreven.
Een transcriptie die veel verder ging dan het omschrijven van viool naar cello, werd door de pianiste vertolkt met een kolkende virtuositeit: een ‘vertaling’ van de hand van klavierleeuw en componist Serge Rachmaninoff van drie delen uit de Derde Vioolpartita van Bach: een meesterlijke bewerking die veel vergt van de vingervlugheid van de pianist, en tegelijkertijd zo muzikaal is vormgegeven dat je nooit het gevoel hebt dat het dáárom gaat.
Sharumashvili vertolkte nóg een solowerk voor piano, al even duizelingwekkend om te zien en vooral ook om te beluisteren, want van de hand van Aleksandr Skrjabin, die qua harmonieën nog verder durfde te gaan dan Mahler en Richard Strauss.
Het pièce de resistance van het concert was weer voor cello en piano: de wonderschone cellosonate van Rachmaninoff, met veel verve en overtuiging door Rosler en Sharumashvili ten tonele gevoerd.
De balans tussen de twee instrumenten was tijdens het concert soms iets uit het lood: de pianiste had wat meer uit mogen pakken, waardoor de cello af en toe teveel domineerde. Ondanks dat alle stukken in de 20ste eeuw werden geschreven, nodigde de muziek uit naar smeuïg, romantisch spel. Misschien daardoor een wat te eenkleurig programma, maar dat spel was precies waarin het duo excelleerde: een heel muzikaal rubato dat de muziek liet vloeien en het publiek meer wist te voeren naar de sferen van de tijd voor de Eerste Wereldoorlog waarin de tsaar nog regeerde en onvervalst smachten nog mocht.

Timora Rosler (foto Jacha Bordon)

Een reis door de spannende eerste 15 jaar van de 20ste eeuw, in de koets van twee begaafde musiciennes, Timora Rosler en Ketevan Sharumashvili: deze celliste en pianiste gaan ons in oktober aanstaande hoogtepunten uit het cellorepertoire van die roerige periode uit de muziekgeschiedenis laten horen.

Wat ga je horen? Timora en Ketevan brengen onze muziekliefhebbers cellomuziek uit een hele spannende periode in de muziekgeschiedenis, namelijk de eerste 15 jaar van de 20ste eeuw. Componisten die in hun jeugd nog met hun voeten in de traditie van Brahms en Bruckner stonden, ontgonnen gaandeweg steeds meer nieuwe, avontuurlijke paden. En die paden gingen heel verschillende kanten op. Het programma voert ons door een deel van dat veelzijdige landschap.

Celliste Timora Rosler kent u misschien al: zij was al eerder te gast bij de KunstKring Ruurlo, namelijk met het Hexagon Ensemble in het programma ‘Dagboek van een cello’. Maartje van Weegen was daarbij de verteller. Timora heeft haar sporen al lang verdiend: ze is winnares van de Concertgebouw Vriendenkrans, waar de jury haar interpretaties roemde als “uitzonderlijk fascinerend”. Ook veroverde ze prijzen in Stuttgart en Israël, op de Internationale Bach Competitie in Leipzig en het Aspen Music Festival in de Verenigde Staten, wat haar concertreizen over de hele wereld opleverde.

Ketevan Sharumashvili (foto Antoon Ozinga)

Pianiste Ketevan Sharumashvili, geprezen om haar eerlijke en krachtige spel, vestigde zich in 2017 definitief in ons land. Ze trok vanuit haar geboorteland Georgië via Hamburg naar Amsterdam om daar te studeren bij vermaard pianopedagoog Jan Wijn en is inmiddels zeer actief in het Nederlandse muziekleven. Ook zij heeft een kast vol met prijzen uit bijvoorbeeld Frankrijk, Italië en Duitsland en volgde masterclasses bij grootheden als Paul Badura-Skoda, Tamás Vásáry en Boris Berman.

Meer informatie over het programma…

Timora Rosler (foto Jacha Bordon)

Ketevan Sharumashvili (foto Lars de Jong)

PROGRAMMA

Frank Bridge (1879-1941)
Vier werken voor en piano:
– Berceuse
– Serenade
– Elegie
– Cradle song

Aleksandr Skriabin (1872 – 1915)
Sonata-Fantasy no.2
I. Andante
II. Presto

Sergei Rachmaninov – J.S Bach
– Violin Partita no. 3

Sergei Rachmaninov (1873 – 1943)
– Vocalise op. 34 no.14 voor cello en piano

Fritz Kreisler (1875-1962)
– Liebesleid voor cello en piano

<<pauze>>

Sergei Rachmaninov (1873 – 1943)
Sonate voor cello en piano op.19
– Lento-Allegro moderato
– Allegro scherzando
– Andante
– Allegro mosso

Meer informatie over het programma

De componist die ondanks de experimenteerdrift van zijn tijd toch zijn leven lang de traditie trouw bleef en daar tijdens zijn leven nogal eens om werd verguisd, is Serge Rachmaninoff. Van hem komt het pièce de résistance van het programma: zijn gloedvolle cellosonate, doordrenkt van de Russische ziel.
Ook Fritz Kreisler, beroemder als vioolvirtuoos dan als componist, hield het bij de traditie.
Frank Bridge daarentegen was zélf niet tevreden meer over zijn traditionelere stukken, maar moest accepteren dat zijn vroegste ‘Edwardiaanse’ werken het populairst zijn gebleven. Daaronder ook de Vier stukken voor cello en piano, nog in een vrij traditionele romantische stijl geschreven.

Nadia Boulanger is al wat avontuurlijker en experimenteert met tonaliteit. Deze componiste was een gezocht docente aan het Parijse conservatorium, en drukte een enorm stempel op de muziekwereld. Onder haar leerlingen waren namelijk Leonard Bernstein, Astor Piazzolla, Aaron Copland, Michel Legrand, Darius Milhaud, Quincy Jones, Burt Bacharach, Daniel Barenboim en Philip Glass.

Het meest gewaagde stuk op dit programma is dat van Claude Debussy. Het is een van zijn laatste werken en behoort tot de hoogtepunten uit het cellorepertoire. Debussy is op de toppen van zijn kunnen in dit werk en al experimenterend met oosters aandoende toonreeksen en dromerige gekleurde accoorden, neemt hij ons mee op en wandeling door een geheimzinnig, impressionistisch bos.