Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 20.00 uur
Toegangskaart € 19
Lees hieronder de recensie

Recensie: optreden Occupational Hazard Trio op 19-02-2022
door Irene Witmer

Neo Classical Rock herleeft in Ruurlo

In de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw zorgde Rick van der Linden met zijn Ekseption voor een hype in Nederland rond neo classical rock, een richting in de popmuziek die zich liet inspireren door klassieke muziek en bekende stukken van bijvoorbeeld Bach en Beethoven gebruikte als basismateriaal voor nieuwe rocknummers. Afgelopen zaterdag trad bij de KunstKring Ruurlo het Occupational Hazard Trio op, dat daar overtuigend deze stroming nieuw leven inblies.
Kartrekker van het OHT is de veelzijdige Joost Zoeteman, die al zo’n zeven keer optrad bij de KunstKring, steeds met andere musici, waaronder de Rosenbergs en gitarist Wolf Martini. Hij had deze keer drie musici meegebracht: Bart Tarenskeen (contrabas) en Wim de Vries (drums) als de andere trioleden, en gastpianist Marcus Schinkel.  Alle vier uitstekende musici, en allemaal droegen zij ook arrangementen bij aan het programma. Er kwam muziek langs geïnspireerd op bestaande stukken van o.a. Beethoven, Schumann en Django Reinhardt, maar ook bijvoorbeeld bossanova en het bekende stuk ‘Caravan’ van Duke Ellington. In dat laatste nummer excelleerde drummer Wim de Vries met een uitstekende solo.
De musici leken in het begin nog te moeten zoeken naar de juiste balans. Daar had het eerste stuk, geïnspireerd op Beethoven, wat van te lijden, maar het tweede nummer ‘Incrowd’ (Gregory Porter, gearrangeerd door Bart Tarenskeen) klonk melodieus en spannend en de daaropvolgende bossanova ‘Triste’ van Jobim oogstte tussentijds applaus.

Na de pauze was het geluid uitgebalanceerder, en waren de muzikanten beter op elkaar ingespeeld, wat meteen al bleek in ‘You’d Be So Nice to Come Home To’ van Cole Porter, voorzien van een mooie bassolo. Pianist Marcus Schinkel maakte vooral indruk met zijn solonummer geïnspireerd op het Credo uit de Missa Solemnis van Beethoven. Hij gaf eerst een korte inleiding over Beethoven en vertolkte daarna het stuk zeer virtuoos met naast de piano ook de Melodia en de synthesizer als instrumenten. Als tegenhanger van dit serieuze werk fungeerde het levendige Rondo van Beethoven met de grappige bijnaam ‘Die Wut über den verlorenen Groschen’, strak en goed gespeeld.
Het afwisselende programma werd na enthousiast applaus van het publiek afgesloten met de toegift ‘Corona Blues’.
Liet het OHT de neo classical rock herleven, dit concert blies als eerste na de hopelijk laatste lockdown het muziekleven in Ruurlo met succes nieuw leven in.

foto Harold Versluys

Van Beethoven tot Gipsy Jazz en terug

Unieke gipsyjazz uit de Nederlands-Duitse Sinti gemeenschap en Beethoven in één concert: hoe is dat mogelijk? De bekende Duitse cross-over pianist Marcus Schinkel en het OHT Trio  van Joost Zoeteman zijn bedreven in het laten samensmelten van verschillende muziekculturen met als resultaat swingende muziek uit allerlei rijke tradities, waaronder klassiek en jazz.
De musici zoeken graag grenzen op en gaan er ook met aanstekelijk speelplezier soepeltjes overheen, op zoek naar prachtige muzikale parels uit allerlei werelden. En ja: Beethoven dus (in een wat ander jasje) en zelfs nummers geïnspireerd door Nederlands 16e eeuwse muzikale trots Sweelinck, gecombineerd met jazz en eigen composities, dit alles afkomstig uit een waaier aan tradities.

Meer informatie over de musici…

Marcus Schinkel

Occupational Hazard Trio

Meer informatie over de musici

Bezetting:
Joost Zoeteman – gitaar
Marcus Schinkel – piano
Bart Tarenskeen – contrabas
Wim de Vries – drums

Occupational Hazard Trio (OHT)

Gitarist Joost Zoeteman geniet bekendheid door zijn eigenzinnige gitaarspel, een cross-over van jazz, gipsy jazz en hedendaagse invloeden uit alle windstreken. Met een frisse en open benadering van bestaande stijlen blaast hij nieuw leven in stijlen met wortels in de traditie. Het Amerikaanse magazine Just Jazz Guitar schreef over het spel van Joost: “this is Music with balls, artistry and attitude from a player who has chops for days” De muziek leidde Joost de afgelopen jaren tot succesvolle optredens op onder andere het Hidrelliz Festival Istanbul, Djangofollies, Khamoro Gipsy Festival en het North Sea Jazz Festival.
Als middelpunt van verschillende muzikale projecten richtte Joost OHT op. Met Wim de Vries – één van de meest bekende drummers in Europa en de ene helft van “Drumbassadors” – die furore maakte in de hele wereld en met Bart Tarenskeen, een belangrijke figuur in de Nederlandse jazzmuzikantenscene. Bij de KunstKring heeft Joost al meerdere keren zijn fenominale gitaarspel laten horen. Als duo met gitarist Rolf Martini, als jazz gitarist bij het laatste Kasteeltuin festival in 2012 en sindsdien als gipsyswing gitarist met leden van de befaamde Rosenberg familie.

Cross-over pianist Marcus Schinkel

Cross-over muziek is de brug die verschillende muziekstijlen, verschillende culturen en volkeren met elkaar verbindt. Eén van de meest geavanceerde ‘bruggenbouwers’ is Marcus Schinkel: pianist, toetsenist, componist en arrangeur die de genres van Europese klassieke muziek, jazz en rock combineert met de muziek van culturen over de hele wereld.
Schinkel’s lang en altijd doorlopende ‘Cross-over Beethoven’ is een huwelijk van jazz en klassieke muziek, door Schinkel voortdurend ontwikkeld in verschillende formaties van solo via trio tot orkest wordt gespeeld met legendarische artiesten als Markus Stockhausen, Charlie Mariano en Grammy-winnaar Ernie Watts.
In het recente verleden richtte Schinkel de progressieve rockgroep ‘Voyager IV’ op met bewerkingen van Modest Moessorgski’s ‘Schilderijen van een tentoonstelling’. In 2020 won Voyager IV de Duitse Rock & Pop Prijs voor beste rockband. In datzelfde jaar bezocht Schinkel Chengdu (China) als cultureel ambassadeur voor de Duitse Ambassade, waar hij muziek van Beethoven, Jazz en Chinese volksmuziek combineerde met een speciaal voor de gelegenheid gevormd trio.