Niki Jacobs Trio

Zaterdag 2 november 2019 – Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 20.00 uur
Het Niki Jacobs Trio brengt nummers  van Cohen tot Winehouse

Lees de recensie hieronder en zie het fotoalbum van het concert,
alsmede in Youtube een compilatie én van het nummer ‘Brother in Arms’

Recensie optreden Trio Niki Jacobs op 2 november 2019

In ons kleine landje kunnen we op een enorm scala aan radio-en tv zenders afstemmen en daarbij ook nog via de moderne middelen als You-Tube, Breezer, Spotify etc. naar muziek kijken en luisteren. Maar live muziek kunnen we niet in onze huiskamers toveren, daarvoor moeten we musici thuis uitnodigen en dat laten we dan hier in Ruurlo aan de Kunstkring over. Zij, de vrijwilligers van de Kunstkring, maken voor ons muziekliefhebbers een keuze en laten ons daarvan enkele keren per jaar genieten, zo ook op zaterdagavond 2 november. Uitgenodigd was het trio Niki Jacobs. Zij wordt instrumentaal en ook vocaal bijgestaan door pianist en accordeonist Pieter Jan Cramer van den Bogaart en cellist Emile Visser.
Niki en haar begeleiders openen het concert met het prachtig in Jiddisch zelf gecomponeerde lied Forrest Hymn. De accordeon en cello klanken mengen prachtig met de mooie zachte stem van Niki. Het gezelschap brengt ons in een lyrische stemming met de traditionele nummers Fisherlid en Leg Dayn Kop. Het Jiddisch leent zich goed voor deze lyrische liederen omdat de klanken van de taal, de uitspraak liever gezegd, de lyriek zo bij je binnenkomen.
Na de pauze wordt het programma vervolgd met het overbekende nummer Brothers in Arms, geschreven door Mark Knopfler, Brits zanger en gitarist, de frontman van de Britse rockband de Dire Straits.
Het gehele concert staat in het teken van rustige luister-liefdes liedjes die bij menigeen van de bezoekers wel wat losmaakt. Na het nummer Jolene van Dolly Parton, dat Niki op geheel eigen wijze ten gehore brengt volgen nog een tweetal rustige nummers.
Ter afsluiting van deze mooie avond wordt er op verzoek na dit mooie stemmige concert een geheel geïmproviseerd vrolijk nummer gespeeld.

Niki Jacobs – foto Anne van Zantwijk

Trio Niki Jacobs op 2 november 2019 in het Kulturhus

Zangeres Niki Jacobs zingt in het Jiddisch prachtige liederen waarin troost de boventoon voert. In de voorstelling klinken liederen van meer dan honderd jaar oud, variërend van intens droevig tot humoristisch en soms venijnig. Deze vinden hun oorsprong in de Joodse traditie. Ze worden afgewisseld met nieuwe, hedendaagse, eigen geschreven Jiddische, Engelse en Nederlandse songs. Niki wordt daarbij instrumentaal meesterlijk ondersteund  door pianist en accordeonist Pieter Jan Cramer van den Bogaart en cellist Emile Visser. Vooral de mix van oud en nieuw, van de in traditie gewortelde muziek en  popsongs van de grootste Joodse popartiesten van nu staat garant voor een luisterrijk en muzikaal hoog-staand programma. Voor en over het voetlicht gebracht door drie gepassioneerde musici.

Meer over deze musici…

Foto Anne van Zantwijk

Niki Jacobs (1978) heeft zich de afgelopen twee decennia gespecialiseerd in Jiddische liederen en Joodse volksmuziek. Vanuit een diepe fascinatie voor haar familiegeschiedenis groeide uiteindelijk de passie voor de Jiddische taal en cultuur met in het bijzonder de muzikale traditie van het Jiddisch lied. Vanuit haar klassieke vocale scholing heeft ze zich gespecialiseerd in het zingen van deze liederen. Zij studeerde aan het conservatorium, en daarnaast in London en New York bij o.a. Zalmen Mlotek en Adrienne Cooper. Ze wordt gezien als een van de beste vertolkers van het Jiddische lied van dit moment. Altijd op zoek naar de verbinding tussen de Jiddische traditie en het hedendaagse leven.
Niki Jacobs is in Ruurlo en omgeving geen onbekende: in 2005 maakte zij diepe indruk met haar optreden tijdens het Kasteeltuinfestival.

Pieter Jan Cramer van den Bogaart (1965) studeerde aan het Sweelinck Conservatorium piano Improviserend Musicus. Daarnaast heeft hij zich bekwaamd op de accordeon. De muzikale ontwikkeling die hij heeft doorlopen heeft hem gemaakt tot een ras improvisator met een grondige kennis van elk muzikaal idioom. De essentie doorzien van elk genre muziek – van volks-jazz tot wereldmuziek – daarin ligt voor Pieter Jan de uitdaging, het avontuur. Niet alleen voor hemzelf, maar ook zijn medespelers worden daartoe door hem aangezet. Veel artiesten weten hem om deze gedrevenheid en kennis hooglijk te waarderen en werkten daarom graag met hem samen. Astrid Seriese, Brigitte Kaandorp, Frédérique Spigt en Thomas Acda zijn daarvan sprekende voorbeelden.

Emile Visser (1973) heeft cello gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij achtereenvolgens Godfried Hoogeveen en Dmitri Ferschtman. Tijdens zijn studie heeft hij zich ook toegelegd op het spelen van jazz-, pop- en wereldmuziek. Hij begon hiermee in het Ricciotti Ensemble, als aanvoerder van de celli. Hij deelt zijn voorliefde voor improvisatie met Pieter Jan Cramer van den Bogaart en leeft deze uit in ‘Zapp 4’, een strijkkwartet dat zich toelegt op het spelen van geïmproviseerde jazz-, rock- en wereldmuziek. Sinds 2002 maakt Emile deel uit van het al jaren befaamde ‘Metropole-orkest’, dat als bigband grote artiesten, als Al Jarreau, Trijntje Oosterhuis en Herbie Hancock heeft begeleid. Met ‘Zapp 4’ was Emile in 2013 in Ruurlo voor een optreden op uitnodiging van de KunstKring Ruurlo. Ook geen onbekende dus.