Prijs toegangskaart € 19,50
Verkoop uitsluitend via deze website
Het concert van 20.00 uur is volgeboekt (30 bezoekers)
Extra middagconcert ingelast om 15.30 uur inmiddels ook volgeboekt
Lees de recensie hieronder

Recensie:  Fadista Maria de Fátima raakt de Nederlandse ziel

Afgelopen zaterdag in het Kulturhus in Ruurlo waren er twee keer dertig nuchtere Nederlanders afgekomen op de prachtig vertolkte ‘saudade’ van fadozangeres Maria de Fátima. Ruim anderhalf uur hield zij met deze mengeling van weemoed, gemis en liefdesverdriet -zo kenmerkend voor het Portugese levenslied- het publiek in haar ban. Haar stem heeft dat kenmerkende rauwe geluid van de fado en haar ensemble bestaande uit de traditionele combinatie van Portugese gitaar, klassieke gitaar en basgitaar biedt een aantrekkelijk tinkelend tegenwicht. Deze combinatie bracht het publiek meteen naar de favela’s waar het dagelijks leven pittig is, maar de mensen ook hun lot met humor tegemoet treden.
Het programma was een mix van nummers van fado-grootheden als Amalia Rodrigues (Lágrima, Tranen) en eigen nummers, met teksten van Maria de Fátima zelf en muziek van telkens weer een ander van de drie gitaristen Daniel Raposo, Hans van Gelderen en Felix Hildebrand. Vooral het Liedje van de Zee sprong eruit met een oorstrelend arrangement voor de drie gitaren. De perfect op elkaar ingespeelde gitaristen namen gedrieën ook een aantal puur instrumentale nummers voor hun rekening en werden daarvoor terecht ruimschoots beloond door het publiek.
Maria de Fátima introduceerde elk nummer. Met name in het begin was die introductie wat kort, en zou je bij de vlammende vertolking wel meer hebben willen weten over wat ze aan het zingen was. Niet alleen met het woord maar ook in het spel had daarvan soms meer kunnen worden uitgedrukt: bij vlagen schortte het wat aan expressie en durf, bijvoorbeeld in de dynamiek en het tempo. Later maakte de zangeres dat goed door meer te vertellen over de inhoud, zeker bij de humoristische nummers. Zoals het lied over de twee vrouwen die in de kroeg kijvend uitvechten met wie ‘hun’ man mee naar huis gaat… En muzikaal zal deze avond in zijn totaliteit zeker herinnerd worden om zijn dan weer ontroerende en dan weer vrolijke momenten, en zang en gitaarspel van hoog niveau.
Al vele jaren woont Maria de Fátima in ons land. Zij heeft ontdekt dat in ons Nederlanders evengoed ‘saudade’ schuilt. Dat bewees ze door twee nummers van Ramses Shaffy (Laat me) en André Hazes te vertalen naar de fado. Zo werd door Maria de Fátima en haar drie gitaristen ook de verborgen weemoedige kant van de nuchtere Nederlander perfect verklankt.

Recensie door Irene Witmer

Maria de Fatima – Foto Louis Swart

Maria de Fatima op 28 november 2020 om 15.30 en 20.00 uur in het Kulturhus
Ongetwijfeld tot groot genoegen van haar vele fans komt Maria de Fatima, de bekende fadozangeres, met haar eigen trio weer naar Ruurlo. Maria schitterde al eerder als gastzangeres met Quatro Ventos in het Kulturhus, maar zong toen, tot grote teleurstelling van haar fans, slechts enkele nummers. In 2016 kreeg ze de gelegenheid om haar grote talent breeduit te laten zien. En nu in 2020 kunnen we opnieuw van haar prachtige performance genieten.

Maria de Fatima

Fado is de soundtrack van Lissabon. Er klinkt heimwee van zeevaarders, verlangen naar betere tijden in door, maar ook de zuidelijke warmte en uitbundige vreugde van een straatfeest.
Maria de Fátima zingt al 40 jaar de Fado vol overgave met haar prachtige stem, die geen versterking nodig heeft. Als geen ander neemt deze hartelijke diva de luisteraar mee in een wisselbad van emoties. Geboren in Boavista, een volkswijk in Lissabon, werd zij op haar negende opgemerkt en groeide zij binnen de kortste tijd uit tot de diva die zij nog steeds is. Zij trekt met haar muziek volle zalen in heel Europa. In Nederland toerde Maria onder anderen met Thé Lau. Tijdens diens afscheidsconcert in 2014 in de Heineken Music Hall zongen zij samen nog eenmaal een hartverscheurend duet. Tijdens het concert in het Kulturhus brengt zij liederen van haar eerste platen ten gehore en komt er vooral veel authentieke, traditionele Fado voorbij. Natuurlijk ontbreken de klassiekers van haar grote inspiratiebron Amália Rodrigues niet. Een avond met het mooiste wat het Portugese levenslied te bieden heeft. ‘Wat een stem! Wat een overrompelende overtuigingskracht. Dit is het echte werk’, schreef Het Parool.
En de Volkskrant was van mening: ‘Maria de Fatima is een waardige beschermster van de erfenis van Amália Rodrigues’.
De Kunstkring kijkt reikhalzend uit naar haar optreden in het Kulturhus, waar zij met haar vaste musici voor een top avond zal zorgen.
Daniël Raposo (Portugese gitaar), Hans van Gelderen (klassiek gitaar) en Felix Hildenbrand (contrabas) staan garant voor een bijzondere avond vol hartverwarmende muziek.