Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 15.00 uur
Toegangskaart € 21,50
Lees de recensie hieronder

Recensie: Optreden Lisa Jacobs en Lauma Skride op 28 november 2021
door Irene Witmer

Vijf sterren voor vioolpiano-duo in Ruurlo

Als het bij uw Ruurlose resencent gebruikelijk zou zijn -zoals bij bepaalde landelijke kranten- om sterren te geven bij een concertrecensie, dan zouden gistermiddag Lisa Jacobs en Lauma Skride er vijf van de vijf hebben verdiend. Zij brachten een hartverwarmend programma, volledig gewijd aan de romantiek, met werken van Clara Schumann, Franz Schubert en Johannes Brahms. Dat Brahms Clara heimelijk vereerde werd onthuld door violiste Lisa Jacobs, die voorafgaand aan elk stuk een interessante toelichting gaf.
Of Clara de liefde van Johannes beantwoordde en daarom zulke geïnspireerde romances componeerde, of dat zij ze in gedachten opdroeg aan haar man Robert, zullen wij nooit weten. Maar de drie miniatuurtjes van haar hand waren een perfect voorbeeld van de vroeg-romantische periode: innig en van een charmante eenvoud, meeslepend door de musiciennes uitgevoerd, met fluwelen klanken van de piano en zilverige tonen van de viool. Een aantrekkelijk begin van het recital.
Daarna ruim baan voor het ‘Grand Duo’ van Schubert, een sonate in drie delen waarin de piano en de viool totaal gelijkwaardig zijn. Dit werk kent vele herhalingen, met name in het middendeel, die niet altijd worden gespeeld omdat ze zorgen voor een extra 10 minuten. Misschien was dit wel het enige punt van kritiek, dat de musiciennes met die extra lengte niet volledig de spanningsboog vol wisten te houden. Maar in het eerste deel brachten zij die typische Schubertiaanse onderliggende melancholie prachtig tot uitdrukking en in de twee overige delen kwamen zij echt op dreef, hun samenspel in perfecte balans, vaak speels en licht musicerend, dan weer met meer drama waar het stuk erom vroeg; de typische afwisseling van licht en donker die het werk van Schubert zo kenmerkt.
Het derde en laatste werk was Brahms’ Derde Vioolsonate. Daarin overtroffen de pianiste en violiste zichzelf. De uitvoering was fenomenaal, gedreven en perfect van opbouw; de zaal hield de adem in. Het prachtig soepele, voortstuwende pianospel van Lauma Skride werd beantwoord door een evenwichtige en bij vlagen briljante uitvoering van Lisa Jacobs, waarmee zij vooral in het Adagio en het vol passie voortsnellende Presto wisten te ontroeren.
De zaal vroeg om een toegift en kreeg die ook: een ironisch-zoet gespeelde Valse Triste van de hand van de Hongaar Franz von Vecsey, violist en componist uit het begin van de 20ste eeuw en hoorbaar tijdgenoot van Fritz Kreisler. Zo werd het concert afgesloten met een schmalz die in diens tijd op een (5-) sterrenrecital niet zou hebben misstaan.

Lisa Jacobs © Rutger Geleijnse

De Romantiek van het viool/piano duo

Viool en piano: een geliefde combinatie bij toondichters, uitvoerders én toehoorders. Er bestaat veel prachtig repertoire voor, dat gelukkig ook veel wordt gespeeld. Op zondag 28 november zijn twee topstukken uit het repertoire te beluisteren in Ruurlo van de hand van Franz Schubert en Johannes Brahms. Deze worden omlijst door twee sets miniaturen: van een van de weinige bekende vrouwelijke componisten uit de Romantiek, en van een componist van onze tijd die de romantiek van de nacht met nieuwe klanken fascinerend heeft getoonzet.

Twee van de stukken die je kunt gaan horen zijn geschreven door componisten die zelf ook erg goede pianisten waren: Clara Schumann, echtgenote van componist Robert Schumann, maakte als pianovirtuoze in de 19e eeuw furore door heel Europa. De pianopartijen van vriend en bewonderaar Johannes Brahms zijn berucht: bij veel van zijn stukken speelde Clara door zijn hoofd. De viool en piano zijn tijdens dit recital volkomen aan elkaar gewaagd, temeer daar ook Schubert een gelijkwaardige rol voor deze instrumenten in gedachten had bij het componeren van zijn ‘Grand Duo’ – de naam zegt het al. En George Crumb, van wie je iets gaat horen aan het einde van het concert? De Amerikaanse componist van avant-garde en moderne muziek bedacht zowel voor de viool als de piano nieuwe klanken en speeltechnieken, waarmee een speciale nachtelijke sfeer opgeroepen wordt.

Meer informatie over de musici en het programma…

Lauma Skride © Marco Borggreve

Lisa Jacobs © Andrej Grilc

Lauma Skride © Marco Borggreve

PROGRAMMA

Clara Schumann (1819 – 1896)
– 3 Romances, op. 22 (1853)

Franz Schubert (1797 – 1828)
– Vioolsonate nr. 4 in A, D574 ‘Grand Duo’ (1817)

Johannes Brahms (1833 – 1897)
– Sonate voor viool en piano in d, op. 108

George Crumb (1929 –   )
– Four Nocturnes (Night Music II) (1964)

Meer informatie over de musici

Dit uitdagende programma is samengesteld door twee internationaal geroemde musiciennes, Lisa Jacobs en Lauma Skride.
“Beeldschoon, gracieus en spatzuiver”, schreef de Volkskrant over onze landgenote Lisa Jacobs. Zij maakte al op haar zeventiende haar debuut met het Koninklijk Concertgebouworkest onder Riccardo Chailly en trad inmiddels op met orkesten als Amsterdam Sinfonietta, Brussels Philharmonic en de Bremer Philharmoniker onder dirigenten als Neeme Järvi, Dirk Brossé en Jurjen Hempel. Opnames van haar hand zijn uitgebracht door de labels Challenge Records en Cobra Records met werk van Locatelli, Haydn, Paganini en Nielsen en ze is als professor verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Gent. Daarnaast leidt de violiste het door haar opgerichte ensemble The String Soloïsts en is ze artistiek leider van het Internationaal Muziekfestival Zeeland in Middelburg.

De Letse pianiste Lauma Skride mocht in 2008 de Beethoven-Ring van het Beethoven-Fest in Bonn in ontvangst nemen. Daarna nam haar carrière een vlucht met optredens bij orkesten als het Gewandhaus Orchester, het Stockholm Koninklijk Philharmonisch Orkest, BBC Wales en het Deens Nationaal Orkest onder de baton van bijvoorbeeld Kristjan Järvi, Cornelius Meister, Andris Nelsons en Yan Pascal Tortelier.