Zondag 10 april 2022
Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 11.30 uur
Toegangskaart € 12,50
Lees de recensie hieronder en zie het fotoalbum van dit optreden

Recensie: Nieuwe oogst in Ruurlo een succes
door Irene Witmer

Een gloedvol spelende celliste van 17 en een inventief en vaak humoristisch opererend rietkwintet vormden de eerste oogst van de zoektocht van Kunstkring Ruurlo naar jong talent. De Kunstkring is van plan één à twee keer per jaar het podium ter beschikking te stellen aan uitzonderlijk begaafde jonge musici en de eerste keuze stelde bepaald niet teleur.

Mare Keja, op 14-jarige leeftijd winnares van het Prinses Christina Concours, opende het concert met de eerste cellosonate van Johannes Brahms. Deze cellosonate behoort tot de belangrijkste werken uit de celloliteratuur en wordt door de groten der aarde op recitals gespeeld en op opnames uitgebracht. Heel bewonderenswaardig hoe de jonge celliste al een eigen stem wist te geven aan dit stuk en ook de 25 minuten lange sonate in een prachtige boog tot één geheel wist te smeden. En wat een gloedvolle klank heeft zij al weten te ontwikkelen.
Chapeau voor pianist Vital Stahievitch die op het allerlaatste moment moest inspringen voor Mare’s vaste begeleidster Mirsa Adami en haar ondersteunde met gedecideerd en tegelijkertijd fijngevoelig spel.
De twee musici sloten af met een kort, sprankelend en voor beide musici virtuoos werkje ‘Bij de fontein’ van Karl Davidoff – de perfecte ontlading na de grote, diep emotionele muziek van Brahms.

Na de pauze trad het Dianto Reed Quintet aan, gevormd door vijf Spaanse masterstudenten van het Conservatorium van Amsterdam. Wat uw recensent betreft hebben zij met hun optreden in Ruurlo alle vijf hun masterdiploma binnengehaald. Hun optreden was origineel, sprankelend en regelmatig voorzien van een grote dosis humor. Allereerst werden twee langere stukken gespeeld: bewerkingen van delen uit de Suite Triomphante van Rameau en van de Chaconne uit de Tweede Partita voor viool van Bach. De eerste bewerking voldeed beter dan de tweede: waar de chaconne op een enkele viool heel rank en flexibel is, werd die door het gebruik van de 5 blaasinstrumenten massief en zwaar. Maar wie weet, kan dit inventieve ensemble daar in hun interpretatie nog wat op verzinnen. Rameau werd heel verzorgd en gestileerd gespeeld, een mooie opening van hun optreden.
Na Bach was het tijd voor een aantal vindingrijke medleys, vrijelijk samengesteld uit fragmenten van verschillende componisten, van Schumann via een aantal Spanjaarden tot de Nederlander Ton ter Doest. Het Dianto Reed Quintet speelt staand en uit het hoofd (met uitzondering van de Bach), wat het samenspel hechter maakt, de uitdrukkingsmogelijkheden flexibeler en het contact met het publiek bijna revolutionair veel beter. Behalve met hun instrumenten, verbeeldden de musici als ‘instrumentale operazangers’ de muziek ook door gezichtsuitdrukkingen en bewegingen, onderstreepten ze regelmatig de rol van de muzikale structuur met ‘choreografie’ en kregen alle instrumentalisten de kans zich ook solistisch te profileren. Voorbeelden? Twee musici die samen een muzikale lijn deelden kropen bij elkaar, de hoboïste die na een intro de lead-melodie te vertolken kreeg wandelde, al spelend in de verte, naar het podium toe, de musici verdrongen zich tot hilariteit van het publiek op het podium voor de beste plek in het midden om maar haantje de voorste te kunnen zijn, of speelden elkaar smachtend toe tijdens een romantisch fragment. Ook een vondst: bij een stuk startten zij met hun gezicht naar de achterwand en hun rug naar het publiek, om zich op opeenvolgende inzetten één voor een om te draaien. Zo realiseerde je je als luisteraar meteen hoe de componist het stuk had vormgegeven. Het was heerlijk om naar te kijken en te luisteren, en het Dianto Kwintet wist zich verzekerd van de onverdeelde aandacht van het publiek, dat de vijf toppers met gul applaus nog een korte spetterende toegift ontlokte.

De lente komt er aan, de tijd waarin wij aandacht willen besteden aan de frisgroene blaadjes aan de boom van de klassieke muziek. De KunstKring start op 10 april met een nieuw initiatief: wij bieden veelbelovende jonge musici de kans om zich op ons podium te laten horen. Jong talent is erg belangrijk voor de toekomst van de klassieke muziek en omgekeerd willen wij jonge musici mogelijkheden bieden om ervaring op te doen met het spelen voor publiek.

Mare Keja – foto Maurice Vos

Mirsa Adami

Mare Keja en Mirsa Adami

Celliste Mare Keja opent het concert. Het is al weer twee jaar geleden dat zij op vijftienjarige leeftijd het landelijke Prinses Christina Concours won.
Mare Keja wordt begeleid door de Albanese pianiste Mirsa Adami die In 1991 naar Nederland kwam en studeerde bij Jan Huizing en Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam – waar ze in 2000 met onderscheiding afstudeerde. Mare en Mirsa spelen Brahms’ sonate in e klein, kortere werken van Rachmaninoff en At the Fountain van Davidov. De sprankelende muzikaliteit van Mare en haar natuurlijke presentatie op het podium boeiden ons zo, dat we besloten haar als allereerste in onze nieuwe reeks met jong talent uit te nodigen.

Dainto Reed Quintet – foto Bart Domhof

Dianto Reed Quintet

Daarna treedt het Dianto Reed Quintet aan, een kamermuziekgroep gevormd door vijf Spaanse jonge blazers (hobo, saxofoon, klarinet, basklarinet en fagot) die een masterstudie volgen aan het Conservatorium van Amsterdam. Hun optredens worden gekenmerkt door vitaliteit en optimaal contact met het publiek. De naam van de groep betekent ‘anjer’ in het Esperanto; anjer omdat het een typische mediterrane bloem is en Esperanto omdat het als een universele taal wordt beschouwd, zoals muziek. Alle leden van het Quintet spelen in jonge nationale en internationale jeugdorkesten.
Ondanks het feit dat het Quintet recent is opgericht heeft het al de Eerste Prijs gewonnen op het Grachtenfestival Conservatorium Concours 2021, het Storioni Concours 2021 en is het een van de finalisten van het Dutch Classical Talent 2022/2023 finale (later dit voorjaar). Daarnaast trad het Quintet op in belangrijke nationale radio- en televisieprogramma’s zoals Podium Witteman, De Klassieken en Spiegelzaal Avrotros. Dat laatste betrof een live opgenomen concert in de Spiegelzaal van Het Concertgebouw, voor de NPO Radio 4.
De drie vrouwen en twee mannen van Dianto komen met afwisselende muziek van Rameau, Bach, Schumann en de twintigste-eeuwers D’ Rivera, Medaglia en van der Doest – componisten die zij staand en uit het hoofd over het voetlicht brengen.

Zie ook op Youtube: https://youtu.be/24rVMpEDx6w  en  https://youtu.be/x4d6cuxuA_I

We verwachten veel van dit eerste concert met zeer jonge musici en bevelen het warm bij je aan!

Mare Keja