Tuin van Restaurant-Hotel De Tuinkamer
Hengeloseweg 1 te Ruurlo
Voorverkoop € 15 – Kassa € 17,50 (geen pin)
Lees de recensie hieronder en zie het fotoalbum van dit optreden!

Recensie Euphonia Novelty Orchestra
in de tuin van Restaurant-Hotel de Tuinkamer op 20 juli 2019

Op zaterdag speelde de hele dag de grote vraag… Zou het concert door kunnen gaan? Voor aanvang van het optreden van de band zag het weer er niet best uit. Er trok een enorme hoosbui over Ruurlo en zo ook over de tuin van Restaurant-Hotel de Tuinkamer. Maar gelukkig was het slechte weer niet van lange duur en kon het optreden van de 8 heren stipt op tijd beginnen.
De voorzitter van de Kunstkring Ruurlo, Barbara Bodegom, heette zowel het publiek als de band welkom en wenste eenieder een fijne avond met de aanmoediging: “Er kan/mag gedanst worden!” De band speelt muziek uit de jaren 20 en dertig van de vorige eeuw, de zogenoemde Roaring Twenties; altijd geliefd bij een groot publiek. Het ensemble bestaat uit percussie, piano, tuba, trombone, saxofoon, baritons, klarinet en zang.
Mooi warm geluid bracht zanger Frank Douglas, gekleed in wit kostuum, voort en de heren blazers en slaginstrumenten begeleidden de zang mooi subtiel. Prachtig zagen de heren eruit in stemmig zwarte smoking met “Vadermoordenaar” (de andere vlinderstrik); de nostalgie straalde er vanaf. De gemiddelde leeftijd van de heren is hoog en dat was te merken aan de virtuositeit bij de verschillende solo’s. Vanuit het publiek werd meerdere malen enthousiast “bravo en applaus” geroepen tijdens de nummers.
De avond werd door Margreeth v.d. Hoeven, lid van de muziekgroep Kunstkring Ruurlo, afgesloten met een dankwoord aan Euphonia Novelty Orchestra. Zij gaf alle musici een pakketje traditionele Achterhoekse krentenwegge mee. Ook het publiek en Jos en Ria Weel van Restaurant-Hotel de Tuinkamer werden door Margreeth van harte bedankt.

Euphonia Novelty Orchestra (afgekort ENO) is opgericht in 1979. Deze tienmans bezetting is qua samenstelling een replica van soortgelijke orkesten uit het eerste kwart van de vorige eeuw. Deze orkesten speelden zogenaamde ‘novelty songs’, gedateerde jazzsongs, evergreens en andere meezingers uit de Amerikaanse jazz-hausse, bekend als de ‘Roaring Twenties’. De jazzstijl die tussen 1915 en 1930 het uitgaansleven zodanig beheerste, dat vele songs zelfs nu nog – na bijna 100 jaar! – bekend zijn en nog vaak worden gespeeld.
Vanaf het begin is er door ENO naar gestreefd deze unieke jazzstijl vast te leggen in hun arrangementen. Met een uiterste nauwgezetheid worden daarvoor 78-toeren-platen muzikaal ontrafeld en vervolgens omgezet in de arrangementen voor ieder instrument afzonderlijk. Wat naar eigen smaak wordt ingebracht, moet de muzikale toets van de oude tijdgeest kunnen doorstaan. De gespeelde nummers hebben daardoor de bijzondere authenticiteit behouden, ook al omdat geen enkel deel van de oorspronkelijke omvang van de jazzstukken wordt overgeslagen.

Meer informatie over ENO…

Een diner vooraf kan óók! (inmiddels volgeboekt)
Als je dat wenst kun je voorafgaand aan het concert genieten van een 3-gangen concertmenu voor € 29,50 per persoon.
Aanvang van het diner 17.30 uur.
Reserveren kun je doen door een mail te sturen naar info@hoteldetuinkamer.nl
Adres: Hengeloseweg 1 te Ruurlo – tel. 0573-452147

Route: gebruik Routeknop bovenaan

Klik op een foto voor een vergroting

Meer informatie over Euphonia Novelty Orchestra

Een variant van deze jazzstijl is de ‘Dixyland’, de muziek uit de gouden jaren van de jazz als amusementsmuziek. Gespeeld door de top van toen, met als bekendste vertolker Louis Armstrong. Met trein en bus trokken deze muziekgezelschappen door de Verenigde Staten, spelend in hotels, nachtclubs, vaudeville theaters en regionale radiostudio’s.
Eén ding hadden al deze orkesten gemeen: een optreden werd gekenmerkt door een nadrukkelijke chique. Niet in het minst door de stemmige kleding, de collectieve presentatie en de keuze van het repertoire.
Geheel in die stijl voltrekt zich ook een optreden van de leden van ENO. Er wordt zittend gespeeld, achter aangepaste ‘stage-stands’. Veelal in stemmig zwarte smoking met ‘vadermoordenaar’. Alle nummers worden kort geïntroduceerd. Het gaat immers om authentieke dans- en luistermuziek van bijna 100 jaar geleden.
De KunstKring Ruurlo is er trots op dat dit zeer bijzondere ensemble in de sfeervolle ambiance van Restaurant-Hotel ‘De Tuinkamer’ komt optreden. Uit ervaring weten we dat de heren garant staan voor een sfeervolle en vrolijke avond.