spelen werken van Franck, Brahms en Mozart
Voorverkoop € 17,50 – Kassa € 20 (geen pin)
Kinderen gratis – Jeugd 13 t/m 18 jaar € 7,50 (aan de kassa)
Lees hieronder de recensie van dit prachtige concert

Recensie: Ian van den Berk (viool) en Martijn Willers (piano) op 24 november 2019

Zondagmiddag 24 november genoten de bezoekers van de theaterzaal in het Kulturhus Ruurlo van een prachtig, door Ian van den Berk, samengesteld programma. Drie sonates voor piano en viool.
De eerste sonate in A van Cesar Franck begint met het Allegretto Moderato dat zich langzaam ontvouwt in een palet van lyrische klanken. Het wordt gevolgd door het Allegro met een stormachtige piano die het bedje spreidt voor de viool. De piano zet zijn ritmiek door en er volgen heftige passages, zoals een twist tussen twee geliefden. Hierna volgt een prachtig Recitativo-Fantasia waarin de piano partij soms doet denken aan de Canto Ostinato van Simeon ten Holt. Er gaat rust vanuit, erotiek bijna. De sonate wordt afgesloten met een Allegretto poco mosso. Melodieen van de piano die overgenomen worden door de viool visa versa. Zij werken samen naar een cresendo om te eindigen met een mooi slotakkoord.

De tweede sonate van het programma is de Sonate in G, op.78 van Johannes Brahms. Een sonate van grote schoonheid. Eén en al emotie in het eerste deel Vivace ma non troppo, meditatief zelfs. Het ingetogen eerste deel wordt gevolgd door het Adagio en klinkt als een gezongen lied (deze Sonate is ook gebaseerd op twee liederen, de Regensonate en Nachlang). Je hoort de zigeuner klanken in de mooie akkoorden. Brahms maakte ook veel gebruik van Volksliederen in zijn composities. In het laatste deel, het Allegro molto moderato, gaat de melodie over en weer van piano naar viool. Als de viool de melodie zingt, kabbelt de piano door en komen ze samen aan het einde van deze compositie.

De derde sonate, die gespeeld wordt, is de Sonate in A, KV 526 van Wolfgang Amadeus Mozart. Het Molto Allegro, hier spat de vreugde vanaf, vrolijk word je ervan. Het tweede deel, het bekende Adagio, is zo mooi, je ziet het bijna voor je. De componist Mozart, die alsmaar herhaalt en geen afscheid kan nemen van al het moois in dit deel. Het gaat maar door, met al die prachtige melodieën. Deze hele Sonate in A eindigt met het Presto vol met loopjes van boven naar beneden en terug en komt tot een hoogtepunt dat zijn weerga niet kent. Echt Mozart!

Het duo Ian van den Berk en Martijn Willers hebben deze drie Sonates werkelijk prachtig vertolkt en dat blijkt ook uit het langdurige applaus en waardering van het publiek.

Ian van den Berk & Martijn Willers
alle foto’s Sarah Wijzenbeek

De violist Ian van den Berk en de pianist Martijn Willers spelen hoogtepunten uit het repertoire voor viool en piano. De Kunstkring Ruurlo heeft al twee keer van het schitterende spel van Martijn kunnen genieten. Voor dít concert stelde Ian een programma samen met daarin één van zijn persoonlijke favorieten: De Eerste Sonate van Johannes Brahms. Vanzelfsprekend kijken we uit naar het spel van dit duo.

Zie het Programma en lees meer…

Programma

César Franck – Sonate in A

Allegretto ben Moderato
Allegro
Recitativo-Fantasia, ben Moderato
Allegretto poco mosso

*pauze*

Johannes Brahms – Sonate in G, op. 78

Vivace ma non troppo
Adagio
Allegro molto moderato

Wolfgang Amadeus Mozart – Sonate in A, KV 526

Molto Allegro
Andante
Presto

Ian van den Berk, violist,
heeft van jongs af aan een grote liefde voor kamermuziek aan de dag gelegd. Hij was jaren lid van het EnAccord Strijkkwartet waarmee hij concerten gaf in binnen- en buitenland én diverse prijzen won. Sinds zijn conservatoriumstudie is Ian al als orkest- en kamermusicus  actief op de nationale en internationale concertpodia. Hij behaalde zowel een Bachelor- als een Mastertitel aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Tot zijn belangrijkste leraren en inspiratoren rekent hij Coosje Wijzenbeek, Jaring Walta, Philippe Herreweghe en DaiDo Maas. Ian van den Berk heeft momenteel een vaste aanstelling bij het Radio Filharmonisch Orkest. Onlangs was hij als kamermusicus te gast op het festival “Festival del Balcone” in Cinque Terre, Italië.
Het instrument dat Ian van den Berk momenteel bespeelt is een Italiaanse viool uit de school van Storioni, gebouwd omstreeks 1790. De viool heeft hij in bruikleen en is afkomstig uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Track record: EnAccord Strijkkwartet, Academie Koninklijk Concertgebouworkest, vaste aanstelling Radio Kamer Filharmonie.

Martijn Willers, pianist,
studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Mila Baslawskaja en David Kuyken. Daarnaast volgde hij masterclasses bij onder anderen Jan Wijn, Willem Brons en Mikhail Voskresensky. In maart 2006 won hij de SNS REAAL Fonds masterclassprijs in de finale van het 57e Vriendenkrans Concours van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest. Martijn vormt een duo met cellist Joris van den Berg (winnaar van het eerste Nationale Cello Concours in Amsterdam in 2006).
Martijn Willers werkt regelmatig samen met veel verschillende musici, onder wie Olivier Patey (soloklarinettist van het Concertgebouworkest), in uiteenlopende ensembles en bezettingen. Ook speelt hij elk jaar met veel plezier als repetitor met studenten en docenten tijdens de Internationale Masterclass in Apeldoorn. Als presentator en pianist is hij verbonden aan de Classic Express (een initiatief van het Prinses Christina Concours); een mobiele concertzaal waarin door heel Nederland concerten voor schoolklassen plaatsvinden. Martijn Willers is regelmatig te beluisteren op Radio 4 en de Concertzender. Voor studiedoeleinden heeft Martijn een volledig gereviseerde Steinway & Sons vleugel uit 1919 in bruikleen, hem ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.