KIDK 2019

KIDK 2019

Expositie Kunst in de Kinderschoenen
Rembrandt project van de leerlingen van groep 7 van de basisscholen in Ruurlo
29 november t/m 11 december 2019
Kulturhus, Nieuwe Weg 5 in Ruurlo
op werkdagen van 09.00–17.00 uur
Opening op vrijdag 29 november 13.30 uur

Klik op logo voor
‘Rembrandt in Ruurlo’

Kunst in de Kinderschoenen
Het sprak eigenlijk vanzelf dat ook de kinderen dit jaar aan de hand van Rembrandt bij de KunstKring aan het werk zouden gaan. En zo gaat het na de herfstvakantie dan ook gebeuren. Er worden bijzondere schilderijen gemaakt van stof en “gewoon” met verf; de hondjes, waarvan Rembrandt er zo veel heeft getekend en geschilderd, dienen als inspiratiebron om er zelf één te creëren; of zelf een palet, een kwast en verf maken, net als Rembrandt deed. Dit zijn een paar van de activiteiten waarmee de leerlingen van groep zeven van de basisscholen, geïnspireerd door de grote meester, aan de gang zullen gaan.
De Stichting Muziek en Kunstwijs werkt voor dit project nauw samen met de KunstKring en heeft een lesbrief met power point presentatie als voorbereiding voor de scholen samengesteld. Het resultaat van de inspanningen van de kinderen is vanaf 29 november te zien tijdens de expositie van de kunstwerken in het Kulturhus.

Wat is Kunst in de Kinderschoenen
Kunst in de Kinderschoenen is een initiatief van de KunstKring Ruurlo en de basisscholen van Ruurlo. Sinds 2007 organiseert de KunstKring ieder jaar na de herfstvakantie creatieve lessen voor de leerlingen van groep 7 naar aanleiding van het leven en het werk van een kunstenaar of een kunststroming. De KunstKring zorgt ervoor dat informatie over het leven en het werk van de kunstenaar/kunststroming bij de scholen komt, die dat op hun eigen manier bespreken en behandelen in de groep. Vrijwilligers van de KunstKring helpen de kinderen gedurende twee dagdelen per school met het maken van een mooi kunstwerk.
Eind november wordt er een tentoonstelling van de werkstukken van de leerlingen ingericht op de bovenverdieping van het Kulturhus in Ruurlo. Deze tentoonstelling wordt feestelijk geopend in het bijzijn van alle leerlingen, ouders, leerkrachten, leden van de KunstKring en belangstellenden.

Doel
Het doel van Kunst in de Kinderschoenen is om kinderen op een onbevangen manier kennis te laten maken met kunst. Ze te laten zien en ervaren dat “kunst” niet moeilijk of ver weg is in een museum, maar leuk, uitdagend en dat je er heel veel van kunt leren. Dat kunstenaars vaak nèt even anders denken en daardoor mooie en onverwachte dingen creëren, en dat jij zelf ook met je handen mooie en onverwachte dingen kunt maken. Dat kunst soms onbegrijpelijk lijkt, maar als iemand uitlegt hoe je kunt kijken, dat je dan meer ziet dan je ooit had gedacht. En als je bezig gaat met een opdracht, dat je vaak meer kunt dan je ooit had gedacht. Op die manier probeert de KunstKring op een speelse manier de creatieve mogelijkheden van kinderen te stimuleren en te bevorderen.

Kunstenaars.
In 2007 is begonnen met de kunstenaar Hundertwasser, daarna respectievelijk de kunststroming Cobra, Picasso, Gaudi, de groep De Stijl, Primitieve Kunst,Leonardo da Vinci, het Oude Egypte en Vincent van Gogh.
De KunstKring probeert een gevarieerd programma samen te stellen, waarin zo veel mogelijk aspecten van de kunstenaar aan bod komen op een niveau wat de kinderen aanspreekt.

Hoe werkt het?
Na de herfstvakantie komt iedere school apart met de leerlingen van groep 7 twee dagdelen naar het atelier van de KunstKring en werkt daar in twee of drie kleine groepen o.l.v. vrijwilligers van de KunstKring aan een project dat te maken heeft met een kunstenaar of een kunststroming. Er zijn ongeveer 24 vrijwilligers actief, waarvan een aantal al aan het begin van het jaar onderwerpen bedenkt en die ook uitprobeert.
Eind november wordt er een tentoonstelling van de werkstukken van de leerlingen ingericht op de bovenverdieping van het Kulturhus in Ruurlo.
Deze tentoonstelling wordt feestelijk geopend in het bijzijn van alle leerlingen, ouders, leerkrachten, leden van de KunstKring en belangstellenden.