CURSUS
Drybrush
woensdag 13.30 - 15.30 uurDocent: Hilda Haselberg
Doelgroep: beginners, gevorderden
Locatie: Atelier Kulturhus
Wanneer: 1,8,15,29 okt en 5 nov
Prijs: € 80 voor 5 lessen
Aantal deelnemers: 5 - 10
Hilda Haselberg
Drybrush
Wil je jouw schilderijen naar een hoger niveau tillen? Met de dry-brushtechniek creëer je prachtige, subtiele effecten die diepte en textuur toevoegen aan je kunst. Deze techniek, waarbij je met een droge penseel en minimale verf werkt, is perfect om details te benadrukken, zachte overgangen te maken of een verweerd effect te creëren. Het mooiste is: je hebt geen dure materialen nodig, alleen wat verf, een droge penseel en je eigen creativiteit.
Wat is dry brush?
Dry brush is een techniek die tekenen en schilderen combineert. Het is een schilderwijze waarbij de penseel nauwelijks verf afgeeft. De penseel is in feite droog: een dry brush ofwel een droge borstel.
Hoe werkt dry brushen?
Je begint met een potloodschets van bijvoorbeeld een portret op glad aquarelpapier. Vervolgens leg je een druppel olieverf op een envelop. Met een penseel veeg je de verf uit over de envelop totdat er bijna niets meer op het penseel zit. Daarna kun je beginnen met brushen: je wrijft de verf met het penseel over het papier en vult zo de schets in. Voor schaduwwerking gebruik je kneedgum om de aangebrachte verf subtiel te vervagen.
Wat heb je nodig?
Het meest geschikt is een penseel of borstel met een stijf, stomp uiteinde. De grootte van de penseel hangt af van het oppervlak dat je gaat dry brushen. Ook een potlood en een gum behoren tot de basisbenodigdheden.
Iedereen kan leren dry brushen – ervaring is niet nodig.
Wat neem je mee naar de eerste les?
Beginners tekenen en brushen in de eerste les een oog. Alle benodigde materialen worden dan door de docent geleverd. Gevorderden weten doorgaans welke materialen zij zelf willen gebruiken. Voor de volgende lessen ontvang je een materialenlijst. De kosten hiervoor bedragen ongeveer €25.
Over Hilda Haselberg
“Ik schilder vooral wat mijn emotie oproept. Ik wil die emotie in mijn schilderijen en tekeningen overbrengen naar de kijker. Mensen zijn voor mij een onuitputtelijke inspiratiebron, en ik schilder hen zoals ze werkelijk zijn. De onverbiddelijke realiteit verhult niets. Soms is dat confronterend, maar altijd eerlijk. Mijn werk toont onomwonden de vergankelijkheid van het leven.”
Hilda begon met gedetailleerd aquarelleren en ontwikkelde zich als autodidact door veel workshops te volgen en intensief te oefenen met tekenen en schilderen.
Nog niet zo lang geleden koos zij voor een andere weg: de Dry Brush Painting-techniek (olieverf op aquarelpapier). Deze bijzondere techniek biedt haar telkens weer nieuwe uitdagingen. Haar dry-brushschilderijen zijn zo levensecht dat ze vaak worden aangezien voor foto’s.
In 2019 exposeerde zij met succes enkele maanden in de hal van het gemeentehuis van Berkelland in Borculo.
