Beeldhouwen in steen

Beeldhouwen in steen

met serpentijn, opaal en springstone of speksteen
Woensdag van 10.00 ‒ 12.30 uur
1e serie: 16 en 30 okt. – 13 en 27 nov. – 11 dec. 2019
2e serie: 19 feb. – 4 en 18 mrt. – 1 en 15 apr. 2020
Docent: Nico van Kan
Kosten per serie: € 90,00 (leden € 86,00) excl. materiaal

Docent Nico van Kan

Beeldhouwen in steen
We beginnen de cursus met het kiezen van de steensoort waar je het liefst mee werkt en de steen die past bij wat je wilt maken. Als je daar nog geen gedachten over hebt, krijg je vast ideeën bij het bekijken van de vorm van de steen. Op de cursus wordt gewerkt met stenen van Afrikaanse oorsprong, zoals het wat hardere springstone of serpentijn voor beelden die je ook buiten wilt plaatsen, of het wat zachtere en goed te bewerken opaal of speksteen.
Nadat je je steen hebt uitgezocht, geeft docent Nico van Kan uitleg over het gebruik van de verschillende gereedschappen en het aspect veiligheid.
De steen wordt rechtstreeks bewerkt. We starten met het maken van een stabiele basis, dit gebeurt met de tandhamer. Vervolgens gaan we met de slaghamer aan het werk om de zgn. schaduwvormen uit te hakken. Die worden met steeds fijnere beitels bewerkt om naar de uiteindelijk gewenste vorm te komen.
Pas dan beginnen we met het invullen van de details en de laatste fase is het polijsten. Veel raspen en schuren en het beeld in de was zetten om het zijn kleur en glans te geven. Maar dan volgt de kroon op het werk: uitpoetsen en bewonderen!
Heb je veel geduld, streef je naar je eigen standaard van perfectie? Dan is dit precies de cursus die bij je past!

Over Nico van Kan

Nico van Kan is eigenaar en oprichter van AfriKan, een jong bedrijf ontstaan uit fascinatie voor de Zimbabwaanse beeldhouwcultuur. ‘Onze liefde voor de Zimbabwaanse beeldhouwkunst ontstond toen we daar hun beeldende kunstenaars leerden kennen. Eenmaal terug in Nederland wilden we deze kunstenaars een beter bestaan geven door regelmatig rechtstreeks beelden van hen te kopen. De samenwerking met de kunstenaars gaat hierbij verder dan alleen de aankoop van een beeld’.
De beeldhouwwerken uit Zimbabwe zijn niet primitief, maar gemaakt vanuit symbolische, spirituele en sociale waarden. Wel Afrikaans het is vitalisme, de vertekening van lichamelijke proporties en het monumentale.